Kalandozások Burgenlandban

November 23-án reggel ötödik alkalommal indult útnak az I. Tóth Zoltán Kör és az Új- és Jelenkori Magyar Történeti Tanszék lelkes csapata 19 fővel a „Kalandozások” fedőnevet viselő, immár hagyományosnak mondható kirándulásra, amelyen részt vettek a tanszék mesterképzéses hallgatói, demonstrátorai, doktoranduszai, valamint két oktató, Manhercz Orsolya és Csapó Csaba is.

Korábban jártunk már Zalában, bebarangoltuk a Felvidéket és Pécs környékét, ebben a félévben pedig a nyugati határvidék felé vettük az irányt: az úti cél Sárvár, Szombathely és az ausztriai Burgenland volt.

Elsőként a sárvári Nádasdy Ferenc Múzeumnál álltunk meg, ahol lantos énekmondással egybekötött tárlatvezetésen ismerhettük meg a kastély és a Nádasdy család történetét, bepillantást nyerhettünk a könyvnyomtatás emlékeibe, illetve megcsodálhattuk a bajor királyi kincslelet 19–20. századi darabjait.

Szombathelyi ebédünk után tettünk egy kitérőt Jákra, ahol megnéztük a felújított templomot, majd visszatértünk Szombathelyre. Sajnos ekkorra az időjárás szűnni nem akaró esőzésbe fordult, és ez felborította a karácsonyi vásárról és városnézésről szőtt terveinket…

Másnap reggel Ausztriában folytattuk a „kalandozást”, először Városszalónak (Stadtschlaining) csodás várát látogattuk meg. Magyar tárlatvezetőnk, a várban működő Európai Béke Egyetem (EPU) egyik oktatója rengeteg érdekességet mondott el a vár történetéről, és megnéztük a modern muzeológiai megoldásokkal operáló Béke Európai Múzeumát. A vár egyébként a 16. századtól a Batthyányak tulajdona volt, 1956-ban pedig magyar menekültek befogadótáboraként is működött.

Egy gyors, szakadó esőben készített csoportkép után átbuszoztunk Lékára (Lockenhaus), ahol szintén a várat jártuk körbe. A vár korábban a Nádasdy-család birtokába tartozott, így a térség múltjáról, főleg a főúri életvitelről igen sokszínű képet kaptunk.

Burgenlandból hazatérve ebéd után szerettük volna bejárni Kőszeg városát, de az időjárás ezt csak a legbátrabbaknak tette lehetővé.

A kirándulás, ahogy mindig, remek alkalmat adott arra, hogy kötetlen formában is körüljárjunk rengeteg témát amellett, hogy a túra egyszerre volt informatív és nyújtott remek kikapcsolódást a résztvevőknek.

Öhler Katalin

Közzétéve a(z) Beszámolók és Tanszék kategóriában, mt által 2013. január 2. 15:19-kor. Hozzászólok..